All Categories
Featured
De ongebruikelijke omgeving van de hut zelf, de hitte, het feit dat je naakt of bijna naakt met vreemden in een ruimte bent, samen zingt, drumt en bidt, maken al dat je afstand neemt van je gebruikelijke zelf (luipaard jaspis) - lapis lazuli. Ten derde levert Kester het interpretatieve kader voor de individuele ervaring: ‘Het gezamenlijk zweten is niet alleen nuttig als ontspanning en reiniging van lichaam en geest
De ceremonie wordt gezien en ervaren als een wedergeboorte. De hut staat hierbij symbool als het vrouwelijke. Het vuur en de stenen als het mannelijke. De zweethut die hier wordt besproken gaat uit van de aanwezigheid van de spirits en onze voorouders, die komen voor heling van lichaam, geest en ziel (yoga schommel).’ Ten vierde helpt Kester achteraf nog de individuele ervaring te articuleren
Deze informatie kun je ook zelf “ophalen”. zwarte toermalijn armband. Iets wat ik mensen leer. Dat is het ervaren van wat er aan wijsheid in jezelf zit.’ Samenvattend verdient de tegenstelling oude religie – nieuwe spiritualiteit nuancering. Zo is oude religie niet alleen gesloten en dogmatisch, maar ook divers en dynamisch. Ook komt de voor nieuwe spiritualiteit belangrijke innerlijke wending voort uit wat in het Westen voor de archetypische oude religie doorgaat: het christendom
Ten slotte lijken de praktijken van kerkleden en ongebonden spirituelen op elkaar en is nieuwe spiritualiteit minder individueel dan het polemisch discours doet voorkomen. Voor alle duidelijkheid: ik stel niet dat het verschil tussen oude religie en nieuwe spiritualiteit slechts een vormkwestie is. wateraders neutraliseren. Terug naar de zweethut. Vanuit het denken van de Franse wetenschapsantropoloog Bruno Latour bekeken, schept een netwerk van mensen en niet-mensen daar iets wat voorheen niet bestond (1999)
Vorm en inhoud vallen daarbij niet strikt te scheiden - chrysopraas. Datzelfde geldt in bredere zin voor nieuwe spiritualiteit. Ik heb boven beargumenteerd dat er een opmerkelijke continuïteit schuilt onder het polemisch discours dat oude religie tegenover nieuwe spiritualiteit stelt. Maar daarmee presenteer ik het aanvankelijke succes van nieuwe spiritualiteit nog niet puur als een marketingtruc; als hup, ‘subjective life’-sausje eroverheen en klaar is de rebranding van oude religie als nieuwe spiritualiteit
Wel kan ze dat nieuwe alleen bieden in een negatieve relatie tot het oude, door het verschil met oude religie te benadrukken en de overeenkomsten te verzwijgen. koraal kralen. De nadruk op het verschil werkt performatief; beschrijft niet alleen maar schept iets nieuws. Nieuwe spiritualiteit biedt mensen een nieuwe waardevolle ervaring juist doordat ze zich als de Ander van oude religie voordoet
Zo heeft mijn moeder een voor haar meer waardevolle ervaring als zij met de leden van haar ‘Cursus in wonderen-groep’ over haar innerlijk leven praat dan wanneer zij verplicht biechtte (dromenvanger wit). Of moet ik zeggen: de nadruk op het verschil werkte performatief? Volgens de laatste editie van God in Nederland blijft de door Heelas en Woodhead voorspelde spirituele revolutie uit
Zo geeft voormalig Happinez-hoofdredactrice Inez van Oord (in Rebible, 2017) de Bijbel weer een kans door die zo vrij mogelijk van de betuttelende en veroordelende traditie te lezen: ‘God had al die tijd naar ons gekeken, knikte bemoedigend en zag dat het goed was (oorbellen schildpad). Wij zagen het nu zelf ook
Nu weten we genoeg. De weg terug naar die boom in het midden is niet zo ver als je denkt. En God zegt: ‘Welkom. Geef maar door aan iedereen die het nog niet weet. Het paradijs is er nog. Ik wacht op je’. tafelzout.’ In andere genomineerde boeken komt het christendom zelfs niet of nauwelijks meer voor – in positieve noch in negatieve zin
‘Hé Jelle hier, van SoChicken’, zegt een frisse, sympathieke jongeman in een filmpje op de bijbehorende site (). ‘En Snuffel’, voegt hij toe, waarop kort een liggend hondje in beeld verschijnt. De jongeman vervolgt: ‘In deze video geef ik je zes tips die je vandaag kunt uitvoeren om je leven simpeler te maken, zodat je meer kalmte kunt ervaren, meer plezier kunt beleven en echt het gevoel kunt hebben dat je leeft.’ Dan komt tip één: minimaliseer je spullen.
Wat ik wel weet is dat mijn vrouw en ik gisteren bij toeval in Mildam terechtkwamen (versteend hout werking). De in 2012 overleden kunstenaar Louis le Roy heeft daar met restmateriaal van stratenmakers in een stuk bos zijn Eco-kathedraal gebouwd. ‘Magisch’, vond mijn vrouw – een winterkoninkje had op veertig centimeter van haar neus gezongen
De symbiose die de van stoeptegels gebouwde tempels aangingen met de flora en fauna, bracht me in een altered state of consciousness. Van mij mag er een natuur-spirituele revolutie komen. been armband. Bernts, T., Dekker, G. & Hart, J. de (2007). God in Nederland 1996-2006. Kampen: Ten Have. Bernts, T. & Berghuijs, J
Latour, B. (1999). Pandora’s Hope. Essays on the Reality of Science Studies. Cambridge (VS)/Londen: Harvard University Press. Oord, I. van (2017). Rebible - groen steen. Ontdekking van vergeten verhalen. Utrecht: Kosmos Uitgevers. Saane, J. van (2007). Spiritualiteit in de psychologie. In: A. Roothaan & J. van Saane (red.), Wat is wijs? Reflecties op spirituele vorming, (pp
Kampen: Ten Have. Taylor, Ch. (1989; 2007). De bronnen van het zelf. De ontstaansgeschiedenis van de moderne identiteit. Rotterdam: Lemniscaat. Taylor, Ch. (2007). A Secular Age. Cambridge (VS)/Londen: The Belknap Press of Harvard University Press. studeerde algemene literatuurwetenschap in Amsterdam, filosofie in Amsterdam en Groningen (cum laude), en journalistiek te Tilburg.
Meester schreef onder meer de boeken Nieuwe spiritualiteit (2008) en Van gnosis tot alchemie. Inleiding in de esoterie (2009). Identiteitsdag Verus Verus, vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs, organiseert woensdag 6 november een Identiteitsdag vanuit de katholieke traditie. Thema: ‘Duurzaam leren, duurzaam leven’ - heliotroop. Een oecumenisch onderwerp, vanuit de oproep die Paus Franciscus, samen met verschillende wetenschappers, doet in zijn encycliek Laudato Si’: ‘Laten we de aarde weer gaan zien als ‘ons gemeenschappelijk huis
Tegelijkertijd wordt er een belangstelling voor spiritualiteit gesignaleerd. zwarte toermalijn armband dames. topaas. De cursus gaat op zoek naar hoe mensen deze vandaag de dag ervaren. Religie komt dus buiten de kerk in beeld: wat kunnen pastores en geestelijk verzorgers hiervan leren?
Welkom bij mijn podcast, waarin ik de spiritualiteit in mijn werk verken - zandsteen kopen. Deze aflevering is opgenomen op een bijzondere locatie – normaal gesproken zou ik in mijn podcaststudio zijn, maar vandaag voelde ik de drang om elders te zijn. Dus hier zit ik, in mijn nieuwe tuinkamer, badend in het zonlicht met een heerlijke pot thee naast me
Ik noem het de flow. In deze nieuwe podcast duik ik in het onderwerp van spiritualiteit in mijn werk. Hoewel ik vaak aards en nuchter ben, is er ook een dieper, spiritueel aspect aan wat ik doe. peridoot. nevelsteen. Wat betekent spiritualiteit eigenlijk voor mij? Dat is precies waar ik het over ga hebben
Latest Posts
Klankschalen Set
Agaat
Jaspis Werking